Suleiman I

Suleiman I

Suleiman I (1494 – 1566) or Kanunî Sultan Süleyman (قانونى سلطان سليمان‎ "The Lawgiver Suleiman") or Suleiman the Magnificent - Sultan of the Ottoman Empire, at the apex its economic, military and political power.


Soliman Ier (1494 - 1566), Soliman le Magnifique ou le Législateur (قانونى سلطان سليمان‎) - Sultan de l'Empire Ottoman, au sommet de son pouvoir économique, militaire et politique.

Effet Pouvoir

Qui peut échapper à la prédominance du pouvoir et à la place de choix qu’il occupe dans le fil des actualités ? Inspirant une bonne partie d’entre elles, en embuscade dans de nombreuses autres, il détient les clés des systèmes et si certains s’en félicitent, ou s’en contentent, beaucoup s’en désolent plus ou moins bruyamment et ouvertement. L’effet pouvoir suscite alors suspicion, doute, mise en cause quant à sa manière de s’acquérir et/ou s’exercer. Fraudes, abus, escroqueries, délits de corruptions en tous genres, remises en cause des droits, etc., sont alors de la partie, dans une échelle de gravité variable. Quant au pouvoir qui ne s’y prête pas, au pouvoir qui prend cap de de la défense de l’intérêt général, qui combat les prévarications et les dénis de justice, étrangement il ne figure guère à la une des actualités. Serait-il donc une autre voire la principale victime de cet effet ?

Dahir before 1962

… Avant la constitution de 1962, tous les actes du roi revêtaient la forme de dahir, quel qu’en soit leur contenu, même si ce dernier était en réalité du domaine du règlement, comme par exemple, une nomination individuelle. La première loi fondamentale a tenté de renverser cette situation en limitant l’emploi du dahir au seul texte relevant du domaine de la loi. Aussi le Souverain agissant dans le cadre de son pouvoir réglementaire propre, à côté de celui attribué au Premier ministre en sa qualité de chef du gouvernement, ne prenait que des décrets royaux…

- 1994. Eléments de droit public Marocain. Editions L'Harmattan.

Hungarikum

"Hungarikum is a collective term indicating a value worthy of distinction and highlighting within a unified system of qualification, classification, and registry and which represents the high performance of Hungarian people thanks to its typically Hungarian attribute, uniqueness, specialty and quality,
- which are considered the work and outstanding value of the Hungarian people both within Hungary and abroad, or
- which are natural values under protection, or
- which are national products of a superior standard, or
- which are classified as hungarikums by the Hungarikum Committee as a result of the individual assessment conducted in accordance with the provisions set forth in the legislation issued for the enforcement of this law, or which are considered as Hungarikums by virtue of this law." (hungarikum.hu)

Any suggestion, improvement…? Many thanks and please, contact us…

Things to be avoided, followed or done among Inuit people

(Mariano) Aupilaarjuk introduces the notions of tirigusuusiit, things that have to be avoided, maligait, things that have to be followed, and piqujait, things that have to be done, by comparing them to modern law. (tradition-orale.ca) He says: …Whether people break the qallunaat laws or the Inuit maligait, the consequences are the same. A person will shorten his or her life. (id.) Then, the intervention of the angakkuq might be required to redress the consequences of these acts.

- nmnh.typepad.com

152/200technics

According to the 1516 Bavarian law, known as Reinheitsgebot, the only ingredients that could be used in the techniques of beer production are water, barley and hops. (German lg)


Selon la loi bavaroise de 1516, connue sous le nom de Reinheitsgebot, les seuls ingrédients qui pouvaient être utilisés dans les techniques de production de bière étaient l'eau, l'orge et le houblon.

What are techniques? What is Science? What considerations do we have about science and technology? How did technology develop? What place has Science taken? How can we understand research? How have those associated with science been considered? What is the role of technology in the current functioning of the world? How can we evaluate the role of technology in terms of its impact on global equilibrium/balance? How does digital technology accompany or anticipate all technical and scientific changes? What innovations are to come in the digital world?... (to be completed)

Que sont les techniques ? Que représente la Science ? Quelles considérations avons–nous des sciences et techniques ? Comment se sont développées les techniques ? Quelle place a prise la Science ? Comment y appréhender la recherche ? Comment ont été considérés ceux et celles qui sont associés aux sciences ? Quelle est la part des techniques dans le fonctionnement actuel du monde ? Comment évaluer le rôle des techniques en termes d’impacts sur les équilibres/déséquilibres planétaires ? Comment le numérique accompagne–t–il ou anticipe–t–il l’ensemble des mutations techniques et scientifiques ? Quelles innovations à venir dans le monde numérique ?... (à compléter)

Act XXX of 2012 on Hungarian national values and hungarikums

“Pursuant to Article P) of the Fundamental Law of Hungary, and guided by the unity of the Hungarian nation, the National Assembly establishes the following:
a) the Hungarian national values (hereinafter: “national values”), including the hungarikums are unique values that should be preserved;
b) in order to reinforce the sense of togetherness, unity and national awareness we must collect and document our nation’s values, the documentation underlying the preservation of values must be safeguarded according to the rules of rigorous registry and searchability, and such values must be cultivated, protected and fostered;
c) our heritage, the millennium-old values of Hungarian culture, the intellectual and material works of the Hungarian people, the manmade and natural values shall be compiled in a comprehensive repository of values;
d) the safeguarding of our national values contributes to the formation and strengthening of our national self-awareness;
e) the portrayal and presentation of our national values on a wide Hungarian and foreign scale, as well as the achievement of recognition of our linguistic, intellectual, cultural, and economic performance and natural and manmade values, along with the reinforcement of our national image, are all of key importance.
The National Assembly declares that it considers the national values a part of the universal values which represent the dynamically growing repository of the past, present, and future of the Hungarian people and the bedrock of value- based national cooperation.
The repository of national values are enriched by the values of the peoples living together in Hungary, the ethnicities forming the Hungarian nation, as well as the individuals and communities living beyond the borders and throughout the world and considering themselves Hungarian.” (hungarikum.hu)

marriage

Union of two or more persons entering into an alliance under the law or/and religion, with the aim of founding a family (reproduction, adoption) or/and consolidating a mutual attachment and affection, or/and acquiring a social status, or/and benefiting from specific advantages (e.g. taxation), etc. - The resulting commitment confers on the protagonists of the union variable rights and duties according to culture, gender, rank in society, etc. - From love marriages to arranged or even forced marriages (e.g. kidnapping), the conditions that accompany the beginning of this union may or may not augur for the well-being that each person will find there - Finally, depending on the civic or spiritual codes in force, marriage may or may not be considered inalienable.


mariage

Union de deux personnes, parfois plus, contractant une alliance au regard de la loi ou/et de la religion, dans le but de fonder une famille (se reproduire, adopter) ou/et de consolider un attachement et une affection mutuelle, ou/et d’acquérir un statut social, ou/et de bénéficier d’avantages spécifiques (fiscalité par ex.), etc. – L’engagement qui en résulte confère aux protagonistes de l’union des droits et devoirs variables selon la culture, le sexe, le rang dans la société, etc. – Du mariage d’amour au mariage arrangé, voire forcé (pouvant procéder du kidnapping par ex.), les conditions qui accompagnent les débuts de cette union, augurent ou non du bien-être que chacun y trouvera – Enfin, selon les codes civiques ou spirituels en vigueur, le mariage peut être considéré inaliénable (ou non).

Marriage Pantopic Scheme

Any suggestion, improvement…? Many thanks and please, contact us…

Kanji: 律. Radical: 彳. Number of strokes: 9. Meaning: “ law”. Pronunciation: リツ、(リチ)ritsu, (richi).

Taryag mitzvot

Taryag mitzvot תרי"ג מצוות – 613 commandments in the Jewish tradition, first mentioned Rabbi Simlai 3rd century CE, including "positive commandments" (mitzvot aseh), and "negative commandments" (mitzvot lo taaseh). The mitzvot are divided into three groups: 1. Mishpatim = Laws with rational explanation 2. Eidot = Laws understood after being explained 3. Chukim = Laws without rational explanation. Many of the mitzvot cannot be observed now according to the change of context particul. after the destruction of the Second Temple.
“The Jew was given 613 commandments (mitzvot), according to the Talmud, which contain 248 positive commands and 365 negative ones. The positive mitzvot equal the number of parts of the body; the negative mitzvot correspond to the number of days in the solar year.” (ohr.edu)
Some of the 613 commandments:
1. To know that G-d exists
11. To honor the old and the wise
17. To circumcise the male offspring
28. Not to wrong any one in speech
53. To love the stranger
59. To honor father and mother
111. To rest on Shabbat


Taryag mitzvot

Taryag mitzvot - 613 commandements dans la tradition juive, mentionnés pour la première fois par le rabbin Simlai au IIIe siècle de notre ère, comprenant les "commandements positifs" (mitsvot aseh) et les "commandements négatifs" (mitzvot lo taaseh). Les mitzvot sont divisés en trois groupes : 1. Mishpatim = lois ayant une explication rationnelle 2. Eidot = lois qui peuvent être comprises après avoir été expliquées 3. Chukim = lois sans explication rationnelle. De nombreux mitsvot ne peuvent pas être observés maintenant en raison du changement de contexte, en particulier après la destruction du Second Temple.

Back to Top