twimmolation (néol.)

Faculté à utiliser Twitter (ou un autre réseau social) pour laisser entendre par un message volontairement choquant et/ou déplacé (ou supposé l’être), que l’on prend le risque extrême de se voir immoler par la communauté des bien(mieux ?)-pensant/es – Immolation dont le caractère transitoire, réversible, voire répété, atteste de la nature et de la portée, surtout si on la compare à d’autres moyens plus radicaux d’y procéder (par le feu par ex.).

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tombe

Endroit creusé dans le sol destiné à recevoir le cercueil (ou le cadavre), faisant l’objet d’un aménagement diversement élaboré et sur lequel on est appelé à se recueillir.

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terrorisme

Exercice d’une violence aveugle ou ciblée, perpétrée par une personne ou plus couramment un groupe organisé, s’accomplissant au sein de sociétés qu’on vise ainsi à déstabiliser, pour des motifs politiques, militaires, religieux ou autres, mettant en œuvre des moyens dont le degré de nuisance ou de terreur (renvoyant aux dommages et victimes occasionnés, à sa médiatisation, mais aussi à la mémoire qu’on en garde) constitue pour ses auteurs un indicateur voire un gage de sa performance.

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spécicide

Pourrait qualifier l’aptitude de l’espèce humaine à nier aux autres espèces – ainsi passagèrement qu’à la sienne – tout droit fondamental à la vie.

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seppuku

seppuku

Seppuku 切腹... "cutting [the] belly"... Japanese ritual suicide.


seppuku

Suicide traditionnel au Japon en usage chez les samouraïs, procédant par éventration à l’aide d’un long couteau ou d’un sabre court, et dont on situe l’apparition au 12e siècle. Il fut officiellement interdit en 1868 avec l’ère Meiji – L’objet en était de libérer l’âme et s’exécutait afin de préserver son honneur ou laver sa honte. Une version plus douloureuse consistait à remonter verticalement. Le terme hara-kiri 腹切り (composé des mêmes kanjis) est moins officiel – Le mot seppuku est constitué de « couper » 切 et « ventre » 腹.

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moksha

Moksha मोक्ष - The utmost aim to be attained in Indian religions (Hinduism, Buddhism, Jainism, Sikhism) refering to emancipation, enlightenment, freedom from saṃsāra. It may also designate freedom from ignorance.

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Kofun

Kofun

Kofun 古墳 “ancient grave”
Megalithic tombs in Japan
From 3rd to 7th century CE
Many of them have distinctive keyhole-shaped mounds

Mozu Tombs 百舌鳥古墳群
UNESCO World Heritage Site
a group of megalithic tombs in Sakai
Among which Daisenryo Kofun大仙陵古墳,
The largest kofun in Japan

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tuer

Agir volontairement ou non, parfois avec violence, de telle sorte que la vie d’autrui ou parfois de soi-même cesse et cela pour des motifs très variés : alimentaires, psychologiques, politiques, militaires, etc. □ Le résultat quant à lui est toujours le même : celui de mettre un terme au plus grand des mystères, la vie.

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génocide

Meurtre d’une personne, puis d’une autre, puis d’une autre encore, jusqu’à l’extinction totale du groupe ethnique, religieux, politique, social, culturel… auquel elles sont attachées, quels que soient leur âge, leur sexe, supposant une effroyable chaîne d’exécuteurs de la décision prise par les instances en ayant commandité et justifié le crime au nom des abjections les plus représentatives de la faculté de l’être humain à anéantir son semblable – Les chiffres monstrueux qui en amoncellent les victimes, ne doivent jamais faire oublier qu’ils ne sont pas seulement le résultat d’un processus mécanique et aveugle, mais d’une multiplicité de situations interpersonnelles où des individus, eux-mêmes enfants ou parents attachés à leur propre vie et à sa sauvegarde, ont accepté d’en être les instruments, manipulés par des idéologies avilissantes tout en abdiquant leur devoir de conscience et d’humanité - Les moyens et les méthodes employés, la programmation mise en place, pour parvenir à de telles fins varient d’une situation à l’autre, mais la volonté de les masquer et souvent les nier aux yeux de l’histoire et de soi-même, semblent quant à elles presque universelles.

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fugu

fugu

Fugu 河豚 - Le "cochon de rivière" - Un poisson dont la consommation peut être mortellement toxique.

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famadihana

famadihana

Famadihana - A funerary tradition from the 17th century held in Madagascar once every seven years, said as the turning of the bones. By this tradition, the family members bring forth the corpses of their ancestors from the tombs, wrap them in fresh cloth and start dancing around before to the crypts.


famadihana

Famadihana - Une tradition funéraire du XVIIe siècle, célébrée à Madagascar tous les sept ans, connue comme "le retournement des morts". Selon cette tradition, les membres de la famille sortent les cadavres de leurs ancêtres des tombes, les enveloppent dans un tissu propre et commencent à danser avant de les redéposer dans les cryptes.

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death

Termination of life supposing the observation of the functions that characterize it - Death confronts the individual with its meaning (be it material or spiritual), and is reflected in the (cultural, social, emotional ...) way in which its we live it.


mort

Cessation de la vie supposant un arrêt des fonctions observables qui la caractérisent – La mort confronte l’individu à la signification (matérielle ou spirituelle) qu’il lui donne, et se reflète dans la manière (culturelle, sociale, affective…) dont son entourage l’accueille, en la partageant ou non.

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coffin

A long box in which a corpse is buried or cremated – Its rendition depends on the means allocated, its possible luxury and, in some cases, its artistic forms (Egyptian sarcophagi, Fantasy coffins in Ghana, etc.) - “Another nail in the coffin” designates another negative event or action that contributes to one's downfall or to something's failure.


cercueil

Longue caisse dans laquelle on enferme le corps d'un mort avant l'inhumation ou la crémation – Fait l’objet d’une finition plus ou moins élaborée selon les moyens qu’on y alloue, le luxe qu’on y met, pouvant même en certains cas prendre une forme artistique (sarcophages égyptiens, cercueils Ga au Ghana, etc.) – Certaines expressions identifient le cercueil à la mort et au chemin qui nous y conduit, ainsi par ex. de « another nail in the coffin » désignant un nouvel événement négatif ou une action qui contribue à la chute d'une personne ou à l'échec de quelque chose.

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Turning Coffin-Making into an Art …


These Ghanaian Craftsmen have Turned Coffin-Making into an Art (1998) - Marion Mayor-Hohdahl – Ref. 0469
"Ghanaian workshops have made an art form out of dying. Coffins can take the shape of animals, luxury vehicles, or palaces - and that's just the beginning....
...For the drinker, a beer bottle; for the nurse a syringe - these coffins are the stuff of art galleries. But for others, fantasy can have as much to do with the choice of final resting place as one's profession. In life Mrs. Bartels was a baker, but it’s not a loaf that’s being lowered into the earth, it’s a Mercedes Benz. This coffin was a gift from a husband who decided that his wife was going to go out in luxury. The funeral matches the exuberance of the coffin. Friends purge their grief with laments, but later the event turns into a celebration of life, with plenty of food and dancing. The local priest is trying to discourage these elaborate practices, arguing that people should be saving for their children’s education rather than wasting money on funerals. Few agree with him, however: going out in style is just too important!"

The death of Quetzalcóatl

The death of Quetzalcóatl

“I äcatl.
In ïpan inïn xihuitl in
mic Quetzalcöätl.
(Nahuatl language)

"A reed.
It was the year (895 AD)
when Quetzalcóatl died.

God created the world and knowledge.
He immolated himself in a huge brazier, And from its ashes the planet : Venus was born
Tlahuizcalpantecuhtli, the "lord of dawn"
Some say that the Aztecs believed in his reincarnation
And that they would have identified him with the conquistador Hernán Cortès, Which was to bring down flames
That would ravage the city of gold…”


« La mort de Quetzalcóatl

I äcatl.
In ïpan inïn xihuitl in
mic Quetzalcöätl.
(langue nahuatl)

« Un roseau.
Ce fut l'année (895 apr. J.-C.)
Où Quetzalcóatl mourut. »

Dieu créateur du monde et du savoir.
Il s'immola dans un immense brasier,
Et de ses cendres naquit la planète Vénus,
Tlahuizcalpantecuhtli, le « seigneur de l’aube »

Certains disent que les Aztèques croyant en sa réincarnation
L’auraient identifié au conquistador Hernán Cortès,
Lequel devait amener d’'autres flammes
Qui allaient ravager les cités d'or… »

Proposed by

calavera

calavera

Calavera (Spanish "skull") - A decorated representation of a human skull from sugar (Alfeñiques) or clay used during the Day of the Dead (Dia de Muertos) and All Souls' Day. Placed on altars (ofrendas). Steming from pre-Columbian rites, they sere representing rebirth into the next stage of life. A Mexican caricaturist, José Guadalupe Posada (1852 – 1913) is famous his Calaveras, and esp. for Catrina, which is said to be the personification of The Day of the Dead.

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Okjokull – Not any more a glacier…

After having been declared dead in 2014, a commemorative plaque was laid on August 2019 to commemorate the loss of former glacier Okjokull (OK) – Iceland: “Ok is the first Icelandic glacier to lose its status as a glacier. In the next 200 years all our glaciers are expected to follow the same path. This monument is to acknowledge that we know what is happening and what needs to be done. Only you know if we did it. August 2019 415PPM CO2”

Gypsy Question

"By a supplementary decree to the Nuremberg Laws - 1935, Gypsies were declared "enemies of the race-based state".
“In 1936, Director Robert Ritter of the Center for Research on Racial Hygiene and Demographic Biology began to deal with the Nazis' "Gypsy Question." After interviewing and examining Roma subjects, Ritter concluded that the group had "degenerate" blood that made them a danger to German racial purity. (...) The genocide of the Roma began in earnest in December 1942 when SS commander Heinrich Himmler signed an order calling for all the Roma to be forced into concentration camps. Within a few years, the Nazis intended to exterminate every last one of the estimated 1 million Roma living in Europe." (source: allthatsinteresting.com)

Ga fantasy coffins – The first family

Meet the First Family of Custom Coffins

"Creative expression is part of what makes us human — why should that end after we've passed on? In Ghana, Anang Kwei and his children help the families of the deceased celebrate the lives of their loved ones with custom-made, handcrafted coffins. And when we say custom-made, we mean *custom.* From colorful fish to cars or tools, whatever a family wants to represent an aspect of the life that was, the Kweis will deliver a fantasy coffin made with care and exquisite craftsmanship."

Dia de Muertos


Dia de Muertos

Día de Muertos - Day of the Dead in Mexico. UNESCO Intangible Heritage 2008... "As practised by the indigenous communities of Mexico, el Día de los Muertos (Day of the Dead) commemorates the transitory return to Earth of deceased relatives and loved ones. The festivities take place each year at the end of October to the beginning of November. This period also marks the completion of the annual cycle of cultivation of maize, the country’s predominant food crop."

Dia de Muertos – Facilitating the return of the souls…

"... Families facilitate the return of the souls to Earth by laying flower petals, candles and offerings along the path leading from the cemetery to their homes. The deceased’s favourite dishes are prepared and placed around the home shrine and the tomb alongside flowers and typical handicrafts, such as paper cut-outs. Great care is taken with all aspects of the preparations, for it is believed that the dead are capable of bringing prosperity (e.g. an abundant maize harvest) or misfortune (e.g. illness, accidents, financial difficulties) upon their families depending on how satisfactorily the rituals are executed. The dead are divided into several categories according to cause of death, age, sex and, in some cases, profession. A specific day of worship, determined by these categories, is designated for each deceased person. This encounter between the living and the dead affirms the role of the individual within society and contributes to reinforcing the political and social status of Mexico’s indigenous communities.

The Day of the Dead celebration holds great significance in the life of Mexico’s indigenous communities. The fusion of pre-Hispanic religious rites and Catholic feasts brings together two universes, one marked by indigenous belief systems, the other by worldviews introduced by the Europeans in the sixteenth century." (source: ich.unesco.org)

How ‘secret burials’ in South Africa could help tackle Covid-19′

“A ban on large funerals in South Africa has forced people to give up many traditions, but they have also rediscovered old ones, including "secret burials", as the BBC's Pumza Fihlani reports from Johannesburg. When a family is bereaved, people will travel long distances to attend both the funeral and the days of ritual in the run-up. These include repeatedly visiting the family at home to pay respects and to lend a helping hand with the preparations. Livestock also needs to be slaughtered in order to feed the anticipated guests, the cooking needs to be done, often at close quarters, and in rural areas, the grave needs to be dug, with people sometimes sharing the same pick and shovel. (…) In a bid to find an alternative and safer way to bury relatives, AmaMpondomise King Zwelozuko Matiwane issued a ban on all funeral services in his kingdom with the aim of re-introducing the ancient practice of ukuqhusheka, or secret burial. “When following this custom [of ukuqhusheka] this means people are called on to bury either on the same or the next day and with only those who were present at the time of passing,” he tells the BBC. “By returning to this ancient practice this would mean only immediate family members will able to bury a person. After the burial, the family would still be able to hold an intimate customary cleansing ceremony when they return from the burial site,” explains Mr Ranuga. These ceremonies are done through a ritual offering to cleanse the family of a “dark cloud of death”. They are usually private affairs with only close family present.” (AFP – 2020-08)


International Day for the Remembrance of Holocaust Victims

"Every year around 27 January, UNESCO pays tribute to the memory of the victims of the Holocaust and reaffirms its unwavering commitment to counter antisemitism, racism, and other forms of intolerance that may lead to group-targeted violence. The date marks the anniversary of the liberation of the Nazi Concentration and Extermination Camp of Auschwitz-Birkenau by Soviet troops on 27 January 1945. It was officially proclaimed, in november 2005, International Day (link is external)of Commemoration in Memory of the Victims of the Holocaust by the United Nations General Assembly.

The Holocaust profoundly affected countries in which Nazi crimes were perpetrated, but also had universal implications and consequences in many other parts of the world. Member States share a collective responsibility for addressing the residual trauma, maintaining effective remembrance policies, caring for historic sites, and promoting education, documentation and research, seven decades after the genocide. This responsibility entails educating about the causes, consequences and dynamics of such crimes so as to strengthen the resilience of young people against ideologies of hatred. As genocide and atrocity crimes keep occurring across several regions, and as we are witnessing a global rise of anti-Semitism and hateful discourses, this has never been so relevant." - en.unesco.org


"Chaque année le 27 janvier, l’UNESCO rend hommage à la mémoire des victimes de l’Holocauste et réaffirme son engagement indéfectible à lutter contre l’antisémitisme, le racisme et les autres formes d’intolérance qui peuvent conduire à la violence ciblée sur un groupe. La date marque l’anniversaire de la libération du camp de concentration et d’extermination nazi d’Auschwitz-Birkenau par les troupes soviétiques le 27 janvier 1945, et a été le 1er novembre 2005, officiellement proclamée Journée internationale(link is external), dédiée à la mémoire des victimes de l’Holocauste par l’Assemblée générale des Nations Unies.

L’Holocauste a non seulement profondément meurtri les pays dans lesquels les crimes nazis ont été perpétrés, mais il a également eu des implications et des conséquences d’ordre universel en de nombreux autres endroits du monde. Les États membres partagent la responsabilité collective de remédier aux traumatismes résiduels, en maintenant des politiques de mémoire efficaces, en préservant les sites historiques et en encourageant l’enseignement, la documentation et la recherche, soixante-dix ans après le génocide. Cette responsabilité suppose d’enseigner les causes, les conséquences et la dynamique de ces crimes afin de renforcer la résilience des jeunes face aux idéologies de haine. Alors que des génocides et des atrocités continuent de se produire dans plusieurs régions cet enseignement n’a jamais été aussi pertinent qu’aujourd’hui." - fr.unesco.org

The snake for the Incas

The serpent represented the infinite for the Incas. The serpent symbolizes the world below or the world of the dead (the Ukhu Pacha). When people left the earthly world they joined this other dimension represented by the serpent. For the Incas the serpent also represented wisdom. On the walls of the ‘Yachaywasi‘ (Casas del saber Incas), there were representations of snakes. One of the most important temples of the Inca City of Machu Picchu is dedicated to the condor. This building is carved in 3 dimensions: his body is carved standing while his head is like an altar on the floor. The snake (‘Amaru‘ in Quechua language) is currently a symbol of bad luck for people. It is believed that the sudden appearance of these animals symbolize death or problems in agriculture.


Le serpent représentait l’infini pour les Incas. Le serpent symbolise le monde d’en bas ou le monde des morts (le Ukhu Pacha ). Quand les gens ont quitté le monde souterrain, ils ont rejoint cette autre dimension représentée par le serpent. Pour les Incas, le serpent représentait également la sagesse. Sur les murs du « Yachaywasi » (savoir des Maisons de l’Inca), il y avait des représentations de serpents. L’un des temples les plus importants de la ville inca de Machu Picchu est dédié au condor. Ce bâtiment est sculpté en 3 dimensions: son corps est sculpté debout tandis que sa tête est en autel sur le sol. Le serpent (‘ Amaru ‘ en langue quechua) est actuellement un symbole de malchance pour les gens. On pense que l’apparition soudaine de ces animaux symbolise la mort ou des problèmes en agriculture.

- billetmachupicchu.com

We have to live with the dead

We can find our hidden reality, as if we were living our life and our death at the same time (…) We have to live with the dead, invite them close to our bodies.


Nous pouvons trouver notre réalité cachée, comme si nous vivions notre vie et notre mort au même moment (…) Il faut vivre avec les morts, les inviter tout près de nos corps.

- (quoted by Jean-Marc Adolphe)
Los dos príncipes (The Two Princes)

Los dos príncipes (The Two Princes)

The palace is in mourning,
The king cries on his throne;
The queen is also crying,
She's crying all alone.
In handkerchiefs of pure lace
They cry in disbelief,
The nobles of the palace,
Beside themselves with grief.
The royal horses, once so bright,
Are now in black-array:
The horses did not eat last night —
Nor wanted food today.
The courtyard's stately laurel tree
Is stripped of all its leaves:
The people of the country
All carry laurel wreaths.
The king's son has died today:
The king's heir has passed away.

Upon the hill, the shepherd
Has built his simple home:
The shepherdess to ask is heard:
'Why does the sun still come?'
With lowered heads, the sheep
Approach the shepherd's door:
A box he's lining, long and deep,
Upon the cottage floor.
A sad dog keeps watch there;
From the hut is heard a moan:
'Little bird, take me where
My precious one has flown.'
The weeping shepherd takes the spade,
And sinks it in the bower,
And in the hole that he has made
The shepherd lays his flower.
The shepherd's son has died today,
The shepherd's heir has passed away.


El palacio está de luto
Y en el trono llora el rey,
Y la reina está llorando
Donde no la pueden ver:
En pañuelos de holán fino
Lloran la reina y el rey:
Los señores del palacio
Están llorando también.
Los caballos llevan negro
El penacho y el arnés:
Los caballos no han comido,
Porque no quieren comer:
El laurel del patio grande
Quedó sin hoja esta vez:
Todo el mundo fue al entierro
Con coronas de laurel:
–¡El hijo del rey se ha muerto!
¡Se le ha muerto el hijo al rey!

En los álamos del monte
Tiene su casa el pastor:
La pastora está diciendo
¿Por que‚ tiene luz el sol?
Las ovejas, cabizbajas,
Vienen todas al portón:
¡Una caja larga y honda
Está forrando el pastor!
Entra y sale un perro triste:
Canta allá adentro una voz–
Pajarito, yo estoy loca,
Llévame donde él voló!:
El pastor coge llorando
La pala y el azadón:
Abre en la tierra una fosa:
Echa en la fosa una flor:
–¡Se quedó el pastor sin hijo!
¡Murió el hijo del pastor!

The day I will disappear

Le jour où je vais disparaître, j'aurai été poli avec la vie car je l'aurai bien aimée et beaucoup respectée. Je n'ai jamais considéré comme chose négligeable l'odeur des lilas, le bruit du vent dans les feuilles, le bruit du ressac sur le sable lorsque la mer est calme, le clapotis. Tous ces moments que nous donne la nature, je les ai aimés, chéris, choyés. Je suis poli, voilà. Ils font partie de mes promenades et de mes étonnements heureux sans cesse renouvelés. Le passé c'est bien, mais l'exaltation du présent, c'est une façon de se tenir, un devoir.
Dans notre civilisation, on maltraite le présent, on est sans cesse tendu vers ce que l'on voudrait avoir, on ne s'émerveille plus de ce que l'on a. On se plaint de ce que l'on voudrait avoir. Drôle de mentalité! Se contenter, ce n'est pas péjoratif. Revenir au bonheur de ce que l'on a, c'est un savoir vivre.

Teaching how the planet is going to die

Now we could almost teach children in schools how the planet is going to die, not as a probability but as the history of the future. They would be told that fires, inferno, fusions were discovered, that man had started them and was unable to stop them. That it was like that, that there were kinds of fires that could not be stopped at all. Capitalism has made its choice: rather that than lose its reign.


Maintenant on pourrait presque enseigner aux enfants dans les écoles comment la planète va mourir, non pas comme une probabilité mais comme l’histoire du futur. On leur dirait qu’on a découvert des feux, des brasiers, des fusions, que l’homme avait allumés et qu’il était incapable d’arrêter. Que c’était comme ça, qu’il y avait des sortes d’incendie qu’on ne pouvait plus arrêter du tout. Le capitalisme a fait son choix : plutôt ça que de perdre son règne.

- Le Matin, 4 juin 1986
Torajans

Torajans

Torajans - An ethnic group of South Sulawesi, Indonesia. Christian and Muslim, many practice a sort of animism known as aluk "the way". They have very specific funeral rites and the celebration of death is considered to deserve the most elaborate and expensive event.


Torajans - Ethnie de Sulawesi (Célèbes) du Sud, Indonésie. Chrétiens et musulmans, beaucoup pratiquent également une sorte d'animisme appelé aluk, "la voie" (ou Aluk To Dolo « la voie des ancêtres »). Ils ont des rites funéraires très spécifiques, la célébration de la mort étant l’événement le plus élaboré et le plus coûteux.

Thoth

Thoth

Thoth – Prominent God of ancient Egypt often depicted as a man with the head of an ibis or a baboon – Associated with the arts of magic, the system of writing, or the judgment of the dead.


Thot – Importante divinité de l'Égypte ancienne, souvent représentée comme un homme à tête d'ibis ou de babouin - Associé aux arts de la magie, au système d'écriture ou au jugement des morts.

Taj Mahal

Taj Mahal

The Taj Mahal ताज महल ("Crown of the Palaces") - An ivory-white marble mausoleum in Agra, commissioned in 1632 by the Mughal emperor, Shah Jahan for the tomb of his favourite wife, Mumtaz Mahal.


Le Taj Mahal ताज महल ("la couronne des palais") - Un mausolée de marbre blanc ivoire à Agra, commandé en 1632 par l'empereur moghol Shah Jahan pour le tombeau de sa femme préférée, Mumtaz Mahal.

Otzi

Otzi

Ötzi or the Iceman, the Similaun Man, the Man from Hauslabjoch, the Tyrolean Iceman, and the Hauslabjoch mummy – A natural mummy of a man who lived between 3400 and 3100 BCE - Found in 1991 in the Ötztal Alps - Body and belongings displayed in the South Tyrol Museum of Archaeology in Bolzano.


Ötzi ou « l'homme des glaces », l'homme de Similaun, l'homme de Hauslabjoch, l'homme des glaces tyrolien ou encore la momie de Hauslabjoch - Une momie naturelle d'un homme ayant vécu entre 3400 et 3100 avant notre ère - Trouvée en 1991 dans les Alpes de l'Ötztal – Son corps et ses affaires sont exposés au musée d'archéologie du Sud Tyrol à Bolzano.

Moirai

Moirai - Μοῖραι - Often known in English as the Fates. Three deities of Fate: Clotho ("the Spinner") weaves the thread of life, Lachesis ("the Allotter") unrolls it and Atropos ("the Unturnable") cuts it. They are equivalent to the Fates in Roman mythology.


Moires

Moires - Μοῖραι - Trois divinités du Destin : Clotho (« la Fileuse ») tisse le fil de la vie, Lachésis (« la Répartitrice ») le déroule et Atropos (« l'Inflexible ») le coupe. Ellles sont équivalentes des Parques dans la mythologie romaine.

Cimitirul Vesel

Cimitirul Vesel

The Merry Cemetery (Cimitirul Vesel) – A cemetery in Romania, famous for its colorful tombstones with naïve paintings – Each stone describes the life of the person who is buried there in a poetic manner - Started in 1935 with a local craftsman, Stan Ioan Pătraş (1908-1977).


(source: touchons-du-bois.com/) "We met Dumitru Pop Tincu, woodcarver and painter of gravestones in the Merry cemetery"
(Rencontre avec Dumitru Pop Tincu, sculpteur et peintre des stèles du Cimetière joyeux)
Săpânța - Maramureș region - Romania


Le Cimetière Joyeux de Săpânța (Cimitirul Vesel din Săpânța) - Un cimetière roumain célèbre pour ses pierres tombales colorées et ses peintures naïves - Chaque pierre décrit la vie de la personne qui y est enterrée de manière poétique – A débuté en 1935 avec un artisan local, Stan Ioan Pătraş (1908-1977).

Cemetery of Pécs

“The early Christian cemetery of Pécs, from the 4th century, is a comprehensive example of the burial architecture and art of early Christians in the northern and western provinces of Rome. The underground burial chambers and the memorial chapels attest the persistence and faith of the Christian communities living in Europe in the late Roman period, while they also depict the roots of a culture and a civilization which is still alive.” (hungarikum.hu)